16+              |¤| О проекте    |¤| Карта сервера    «  
Поиск по Форуму Геральдики.ру:

ФОРУМ ПО ГЕРАЛЬДИКЕ
»» ФОРУМ (Все темы) - Добавить новую тему- Поиск по форуму
Размещение сообщений в форуме или в других сервисах сайта доступно только для зарегистрированных пользователей.
» регистрация || » забыли пароль?
Логин: Пароль:

Тема: Прошу помощи в определении герба, предположительно кардинальского или архиепископского


Прошу помощи в определении герба, предположительно кардинальского или архиепископского48412
Автор: SantaKatarina
Статус: Гость
Регистрация: 04 Jun 2019
Посты: 4
2019-06-04 16:57:13 // IP: 91.151.176.75ОтветитьОтветить с цитированиемСказать спасибо

Добрый день, уважаемые форумчане!
Занимаюсь атрибуцией одной старой литографии, внизу страницы герб, предположительно кардинала или архиепископа Римской католической церкви, своими силами более точно атрибутировать не удалось. Вы моя последняя надежда
На фото плохо видно, щит увенчан крестом.

 

Сообщение отредактировано автором 2019-06-04 16:58:40

К сообщению прикреплено 2 изображений(я):
1.без описания  » IMG_20190604_150953.jpg (от 2019-06-04 16:57:42)
2.без описания  » IMG_20190604_164626.jpg (от 2019-06-04 16:57:58)


RE: Прошу помощи в определении герба, предположительно кардинальского или архиепископского48413
Автор: Михаил Шелковенко
Статус:
Эксперт
Регистрация: 27 May 2004
Посты: 6614
2019-06-04 17:24:51 // IP: 95.83.189.160ОтветитьОтветить с цитированиемСказать спасибо

Что говорит о сане искомого вами человека? Гербы кардиналов и архиепископов должны иметь над щитом не крестик вверху, а соответствующий головной убор со шнурами, количество которых и обозначает сан. Посмотрите здесь:
ru.wikipedia.org/wiki/Церковная_геральдика
 

Сообщение отредактировано автором 2019-06-04 17:26:39

RE: Прошу помощи в определении герба, предположительно кардинальского или архиепископского48414
Автор: SantaKatarina
Статус: Гость
Регистрация: 04 Jun 2019
Посты: 4
2019-06-04 17:38:08 // IP: 91.151.176.75ОтветитьОтветить с цитированиемСказать спасибо

Посмотрела, спасибо. Вы мне очень помогли.
 


RE: Прошу помощи в определении герба, предположительно кардинальского или архиепископского48415
Автор: Марк
Статус:
Эксперт
Регистрация: 20 Apr 2010
Посты: 2079
2019-06-04 17:41:20 // IP: 176.226.141.219ОтветитьОтветить с цитированиемСказать спасибо

Дайте фото/скан всей гравюры, расскажите о ней: страна происхождения, время, содержание, автор и т.д.
По этим обрывкам ничего определить невозможно.

 


RE: Прошу помощи в определении герба, предположительно кардинальского или архиепископского48416
Автор: SantaKatarina
Статус: Гость
Регистрация: 04 Jun 2019
Посты: 4
2019-06-04 17:52:55 // IP: 91.151.176.75ОтветитьОтветить с цитированиемСказать спасибо

Проблема в том, что эти параметры неизвестны. она выпала из какой-то книги, либо папки, лет 30 назад. Вот я и иду от противного - пытаясь по тексту и символам определить, с какого манускрипта сделана литография, что бы определить где и когда он был факсимильно переиздан.
Изображение не прикрепляется почему-то.
 

Сообщение отредактировано автором 2019-06-04 17:55:28

RE: Прошу помощи в определении герба, предположительно кардинальского или архиепископского48417
Автор: Марк
Статус:
Эксперт
Регистрация: 20 Apr 2010
Посты: 2079
2019-06-04 17:59:13 // IP: 176.226.141.219ОтветитьОтветить с цитированиемСказать спасибо

SantaKatarina написал 2019-06-04 17:52:55:
>> Изображение не прикрепляется почему-то.

Уменьшите его. Изображение должно быть не более 400 Кб.
 
Сообщение отредактировано автором 2019-06-04 17:59:21

RE: Прошу помощи в определении герба, предположительно кардинальского или архиепископского48418
Автор: SantaKatarina
Статус: Гость
Регистрация: 04 Jun 2019
Посты: 4
2019-06-04 18:00:37 // IP: 91.151.176.75ОтветитьОтветить с цитированиемСказать спасибо

Так. Пробую

 

К сообщению прикреплено 1 изображений(я):
1.без описания  » IMG_20190603_144449.jpg (от 2019-06-04 18:00:55)


RE: Прошу помощи в определении герба, предположительно кардинальского или архиепископского48419
Автор: Марк
Статус:
Эксперт
Регистрация: 20 Apr 2010
Посты: 2079
2019-06-04 18:17:25 // IP: 176.226.141.219ОтветитьОтветить с цитированиемСказать спасибо

Здесь нужно подумать. Что-то знакомое. Герб, скорее всего, итальянский. Фигуры напоминают опрокинутые ламбели (турнирные воротники). Сейчас поищу его в Италии.
 


RE: Прошу помощи в определении герба, предположительно кардинальского или архиепископского48420
Автор: Марк
Статус:
Эксперт
Регистрация: 20 Apr 2010
Посты: 2079
2019-06-04 19:47:02 // IP: 176.226.141.219ОтветитьОтветить с цитированиемСказать спасибо

PS. А нет. Я подумал на Buonacorsi. Но там ламбели неопрокинутые и нет повышенного пояса. Но всё равно по ощущениям что-то итальянское.
 

Сообщение отредактировано автором 2019-06-04 19:49:19

К сообщению прикреплено 1 изображений(я):
1.без описания  » BONACCORSI 7.jpg (от 2019-06-04 19:50:40)


RE: Прошу помощи в определении герба, предположительно кардинальского или архиепископского48421
Автор: Ror
Статус: Гость
Регистрация: 09 Jan 2018
Посты: 369
2019-06-04 20:17:50 // IP: 176.59.48.227ОтветитьОтветить с цитированиемСказать спасибо

An unprecedented opportunity to analyse the materials used to create an illustrated Medieval book reveals that its multiple creators used rare pigments and precious metals – and required the skins of an estimated 10 goats and seven cows.

The Messale Rosselli is a fourteenth century illustrated manuscript that originated in Avignon, France, and today is kept at the Biblioteca Nazionale Universitaria in Torino, Italy.

When curators at the university library opted to conduct a careful restoration of the lavishly decorated 425-leaf volume, a multi-disciplinary team of scientists led by Elisa Cala of Italy’s Università degli Studi del Piemonte Orientale took the opportunity to have a very close look at the pages, and the inks and pigments used on them.

The team used a variety of non-invasive techniques, including fibre optics reflectance spectroscopy (FORS), fluorimetry, XRF spectrometry, and optical microscopy.

The results provide a rare insight into both the way important books were made in the Medieval period, and how original artefacts, themselves the products of several hands, were altered as they passed into different ownerships over the ensuing centuries.

The Messale Rosselli was originally produced in Avignon for the Aragonese Cardinal Nicolas Rosselli (1314–1362). The text was done by a scribe known as Alamannus, and scholars have previously drawn a confident conclusion that the illustrations were overseen by an illuminator called Bernard de Toulouse.

The tome was completed in 1361.

In the years immediately after Roselli’s death, the book passed through the hands of two other clerics, each of whom had their coats-of-arms and other elements added. Much later, during the seventeenth century, it was confirmed to be in a Franciscan monastery in Pinerolo in northern Italy, from where it eventually passed into the Savoy ducal library in Torino before finding its final home in the university.

The investigations conducted by Cala and her colleagues reveal that the pages of the book are derived from cow and goat hides. This was despite – or, more likely, because – parchment made from sheep skin was both more abundant and cheaper.

“The absence of sheep is not unexpected due to the nature of the document, a missal, which is considered to be a more prestigious and personal object, and a manuscript usually made with the most precious material as it was to be used on the altar,” they write in the Journal of Archaeological Science: Reports.

“Even the best prepared sheep parchment was cheaper (and presumably considered inferior) to even the worst prepared calfskin parchment.”

The ink and pigments used to create the highly decorated manuscript came from a mixture of commonplace and highly exotic sources.

“Nevertheless,” they add, “it is worth noting the availability of high quality ochres at Roussillon, less than 50 kilometres from Avignon.”

Similarly, red, white and orange inclusions were derived from different combinations of red and white lead – again echoing common practice.

The grey bits, though, were unusual. In manuscripts of the period, grey was often created through the mixture of white lead and black carbon. Such a combination was used in the Messale Rosselli – but not on every occasion. Some grey features, notably the helmets of soldiers, were found to have been created using silver, either in powdered or leaf-form.

The use of silver, however, was by no means the most extravagant application made by Bernard de Toulouse and his assistants. His 700 gold areas, for instance, were made of actual gold.

“Some features are made with gold shell, such as clothes of important characters and the beautiful interweaving on the background of several historiated initials,” the researchers write.

“Most of the gold features are made in leaf and particularly relevant is the fact that gilding was carried out using different preparations.”

The blues were equally exotic, derived from the extremely expensive mineral, lapis lazuli.

Cala and colleagues note: “There was only one known source, the mines of Badakshan (modern north-western Afghanistan), from which the stone after a long trip, through the harbours of the near-eastern Asia coast, reached Venice and eventually Europe.”

Some hues, in particular red and purple, were constructed in whole or part from the mineral cinnabar – a rare, scarlet and extremely toxic form of mercury.

It’s use was widespread during the Medieval period, doing nothing to preserve the good health of the monks who laboured daily in Europe’s scriptoria.

To make purple, it was mixed with a pigment known in those days as brazilwood – a confusing term to modern eyes, because it was derived from a plant called Caesalpinia sappan, sometimes referred to as sappan wood, which is native to India.

The pigment had been widely traded across Europe since the twelfth century, so its appearance in the manuscript is not unusual, the researchers say.

(The term “brazilwood”, by the way, isn’t a reference to South America, but reflects the German descriptive term “brezel”, from which the world also gets the word “pretzel”.)

Over all, the researchers conclude, despite the expense and rarity of some of the elements used, the various original and later artists and scribes who laid creative hands on the Messale Rosselli did so using “raw materials in the geographic area around Avignon,” most of which were easily available.

The restoration of the precious missal was completed early in 2018 – the conservation work aided by information gleaned by Cala and colleagues. The result was unveiled by the university library in April.
 
Сообщение отредактировано автором 2019-06-04 20:21:27
За это сообщение сказали спасибо: Михаил Шелковенко (2019-06-04)

RE: Прошу помощи в определении герба, предположительно кардинальского или архиепископского48422
Автор: Ror
Статус: Гость
Регистрация: 09 Jan 2018
Посты: 369
2019-06-04 20:35:37 // IP: 176.59.48.227ОтветитьОтветить с цитированиемСказать спасибо

The Messale Rosselli or Rossell Missal (Messale thereafter) is one of the richest fully illustrated Missals surviving from the mid-14th century (Ragusa, 1975). It was produced most probably in Avignon for the Aragonese Cardinal Nicolas Rossell (1314–1362), as indicated both by the colophon at the end of the manuscript (f. 423v) where the scribe Alamannus, with a riddle, indicates that the book was completed in 1361, and by a beautifully decorated note (f. Iv), at the beginning of the book (Manzari, 2006). This note was drawn in coloured inks by a gifted pen-flourisher, recognisable throughout the Messale and in other manuscripts produced in Avignon, identified with the illuminator Bernard de Toulouse (Manzari, 2014).

The vast illustrative programme, comprising hundreds of historiated initials at the beginning of the Masses throughout the liturgical year and fully illuminated borders highlighting the most important festivities, was painted in tempera by a different workshop. This was led by an artist whose style combined a basically Southern French culture – especially recognisable in the type of foliage used in the decorated letters and borders – with Catalan components, visible for example in the expressionistic elements in the full-page Crucifixion. The first quire of the body of the Messale (ff. 19r-26v) was illuminated by a different artist, possibly later and in an equally elegant style (Manzari, 2006).

The Messale stayed in the Avignon curia after Cardinal Rossell`s death, which occurred in Spain in March 1362, then passing into the hands of Cardinal Guillaume de Bragose. The arms of Cardinal Bragose have been added on ff. 286r and 287v, showing that the Messale must have been acquired by the prelate between Rossell`s death in 1362 and his own in 1367. As the other arms, present on the incipit page (f. 19r), are surmounted by a crozier topped with a cross, a third owner can be identified with the Archbishop Pierre II de Cros, who must have bought the manuscript between 1370, when he was named Archbishop of Bourges, and 1383, when he became a Cardinal (Manzari, 2006). After that, it was reported in a Franciscan monastery in Pinerolo (northern Italy) in 17th century and eventually in the Savoy ducal library in Torino, from where it reached the Regia Biblioteca Universitaria (now Biblioteca Nazionale Universitaria) after the foundation of this library by Duke Vittorio Amedeo II di Savoia.

The arms of the original owner, Cardinal Rossell, have been overpainted in many borders, usually with decorative elements and by the same workshop responsible for the illustrative programme, perhaps in preparation for its sale on the market, after the patron`s sudden death. Cardinal Rossell`s arms survive, however, in certain cases, such as an initial with St. John the Evangelist (f. 34r), or in some of the illuminated borders, where they were frequently accompanied by the arms of the Crown of Aragon (Manzari, 2006).
In the Introduction paragraph, the various changes in ownership of the Messale have been described. The arms of Cardinal Rossell, the original owner, still appear in few instances: the five roses, the red and yellow Barras de Aragón (the coat of arms of the Crown of Aragon) and the red Cardinal`s hat. Many others, though, were hidden by the artists who changed some decorative features in order to adapt the manuscript to the needs of the new owners. By means of IR photography it was possible to confirm this sequence. Some examples can be appreciated in Fig. 9. At f. 287v the three roses of Cardinal Guillaume de Bragose, owner from 1361 to 1367, were overpainted on the five roses of Cardinal Rossell, adding two animals supporting the shield. At f. 252r the Barras de Aragón appear below a generic decorative feature when the image is seen under IR light: in this case, after the patron`s sudden death, the artists overpainted his arms perhaps in preparation for the sale of the Messale to a new, but still unknown, purchaser.

Fig. 9. The three roses of Cardinal Guillaume de Bragose (top left) over the five roses of Cardinal Rossell (top right) at f. 287v; a decorative feature at f. 252r (bottom left) and the same photographed under IR light (bottom right).
 

RE: Прошу помощи в определении герба, предположительно кардинальского или архиепископского48423
Автор: Марк
Статус:
Эксперт
Регистрация: 20 Apr 2010
Посты: 2079
2019-06-04 21:51:38 // IP: 176.226.141.219ОтветитьОтветить с цитированиемСказать спасибо

Кардинал Росселли - автор миниатюр, но герб не совпадает ни с одним гербом итальянских Росселли.
Может быть это герб заказчика манускрипта:
Many others, though, were hidden by the artists who changed some decorative features in order to adapt the manuscript to the needs of the new owners.
 

Сообщение отредактировано автором 2019-06-04 21:53:36

RE: Прошу помощи в определении герба, предположительно кардинальского или архиепископского48424
Автор: Ror
Статус: Гость
Регистрация: 09 Jan 2018
Посты: 369
2019-06-04 22:35:53 // IP: 176.59.49.96ОтветитьОтветить с цитированиемСказать спасибо

Автор миниатюр??

Cardinal Nicolas Rossell был, как предполагается, заказчиком и первым владельцем манускрипта. Его герб (The five roses, the red and yellow Barras de Aragón (the coat of arms of the Crown of Aragon) and the red Cardinal`s hat.) помещен в начале манускрипта (это его герб как арагонского епископа, а не родовой), 1361 г. Писец - Alamannus. Иллюстратор, вероятно, Bernard de Toulouse раскрашивал по готовым рисункам нескольких неизвестных художников. Следующим владельцем был Cardinal Guillaume de Bragose. Его герб был добавлен в манускрипт в 1362-1367 гг. Следующим стал Archbishop Pierre II de Cros, изображение его герба 1370-1383 г. Остальные гербы принадлежат (вносились по очереди владельцев) следующим священнослужителям-владельцам, итальянского и французского происхождения и настоятелям монастыря в Pinerolo (куда манускрипт попал уже в 17 веке), а далее в герцогскую библиотеку.
 

Сообщение отредактировано автором 2019-06-04 22:52:10
За это сообщение сказали спасибо: Михаил Шелковенко (2019-06-05)

RE: Прошу помощи в определении герба, предположительно кардинальского или архиепископского48425
Автор: Марк
Статус:
Эксперт
Регистрация: 20 Apr 2010
Посты: 2079
2019-06-04 22:58:23 // IP: 176.226.141.219ОтветитьОтветить с цитированиемСказать спасибо

А это именно этот манускрипт?
 


RE: Прошу помощи в определении герба, предположительно кардинальского или архиепископского48426
Автор: Ror
Статус: Гость
Регистрация: 09 Jan 2018
Посты: 369
2019-06-04 23:01:57 // IP: 176.59.49.96ОтветитьОтветить с цитированиемСказать спасибо

Оригинал один (цветной, созданный в Авиньоне в 14 веке для кардинала), который из Savoy ducal library in Torino, именно его и отдавали на экспертизу. Все остальное, это его перерисовки и копии в более поздних книгах и обзорах.
 

Сообщение отредактировано автором 2019-06-04 23:05:55


Страницы: 1

 


По всем вопросам, связанным с проектом Геральдика.ру, пишите, пожалуйста, в Форуме или по адресу support@geraldika.ru

Яндекс цитирования Геральдики.ру © 1999-2019 Сетевое издание «Геральдика.ру»
Свидетельство о регистрации СМИ Эл № ФС77-75142, выдано Роскомнадзором 22.02.2019 г.
При перепечатке материалов ссылка на Форум Геральдики.ру обязательна.
SSL